H1 overskrifter (eller i SEO fagsprog H1 tags) er en af Google SEO indexerings favoritter, derfor er det super vigtigt at du bruger dine H1 overskrifter rigtigt, da den både bliver brugt til indexering, men at den også bliver vist i Google søgeresultaterne. Så du skal både please Googles indexerings robotter (det er nemlig ikke mennesker der sidder og læser dine tekster), men du skal også appellere til dine potentielle kunder med overskrifterne (og her er det mennesker der læser dine overskrifter).

Google indexeringen kigger ikke kun på hvilke ord der er i din overskrift, men også på hvor mange anslag (bogstaver, mellemrum, komma osv.) der er i overskriften, her er det bedst at holde sig til 50-60 anslag… du kan sagtens skrive flere eller færre, men de vil ikke blive indexeret og heller ikke vist i Googles søgeresultater. Så virker det bare mere prof. at du har skrevet overskrifterne så de passer.
Google indexeringen kigger også på hvilke ord din overskrift starter med og om ordet er repræsenteret mere end en gang i overskriften… eller for den sags skyld i resten af det indhold (i SEO fagsprog content) du har på netop den side.

Når du nu kender denne viden, så er det ikke så svært at skrive de rigtige SEO optimerede H1 overskrifter, du skal bare huske at bruge det ord eller den frase, som du ønsker dine potentielle kunder skal kunne finde dig under…. (i SEO fagsprog keyword eller på dansk nøgleord).

H1 tags er eller bør være din hjemmesides siders primære overskrifter. De fleste moderne professionelle WordPress temas bruger H1 som side overskrift, men ikke alle.

I filmen her under kan du se hvordan du tjekke op på hvordan dit tema anvender H1 overskrifter og hvordan du laver dine H1 overskrifter i WordPress.

SEO med H1 tags from Line F. Fauerholm on Vimeo.